Història del Cremallera
Ja a l’any 1878 hi hagué un primer projecte d’unir Monistrol amb Montserrat mitjançant un ferrocarril de cremallera. Quan al 1859 entrà en servei la línia Barcelona-Saragossa es construí una carretera que unia aquest Ferrocarril amb el Monestir i tot i que eren 14 quilòmetres que s’havien de fer amb tartanes, l’afluència de pelegrins augmentà considerablement.
L’any 1882 es va autoritzar la construcció de la línia que fou inaugurada el 6 d’octubre de 1892 amb gran solemnitat i amb la participació de rellevants prohoms de l’època.
El recorregut total arribà a tenir un total de 8624 metres. Hi havia quatre estacions i un baixador; es sortia de Monistrol nord i al quilòmetre 1,8 es trobava el baixador de la Bauma. Després venia l’estació de Monistrol-Enllaç on el Cremallera es trobava amb la línia dels Ferrocarrils Catalans. Després de travessar al riu Llobregat per un magnífic pont de ferro, s’arribava a l’estació de Monistrol-Vila on hi havia el dipòsit de material i els tallers; al quilòmetre 6 començava un tram de 1.300 metres de via doble per permetre l’encreuament de combois; i finalment, després de travessar al túnel dels apòstols, el Cremallera arribava a l’estació de Montserrat que es trobava a una alçada de 710 metres. La durada del viatge era d’una hora aproximadament.
Un element que feia del Cremallera un cas únic al món era el famós gosset guardabarreres; quan el comboi creuava el pas a nivell de la carretera de Montserrat, aquest gosset, que havia estat ensinistrat per l’autèntic guardabarreres, es mantenia dret sobre dues potes mentre aguantava el banderí que donava pas al tren. Llavors, els viatgers des dels vagons li llençaven monedes. Era realment una estampa pintoresca esperada per tothom.
El material mòbil l’arribaven a compondre vuit locomotores i 23 cotxes de viatgers. També hi havia 6 vagons de càrrega.
El 25 de juliol de 1953, Festa Major de Monistrol de Montserrat, es va produir el fatal accident que va sentenciar el futur del Cremallera. A la recta del Pastor, per una avaria, la tercera màquina va començar a baixar i envestí el quart comboi, i tots dos, al cinquè. El balanç va ser de 8 morts i més d’un centenar de ferits de diversa consideració.
El Cremallera de Montserrat, després de 65 anys de servei, fou clausurat el 12 de maig de 1957; l’envelliment del material, la manca d’inversions que ocasionà la dura postguerra i la creixent competència de l’automòbil foren, entre altres, les causes principals del seu tancament.
Del material mòbil encara es conserven en més o menys bon estat quatre locomotores, dos vagons de viatgers i un vagó de càrrega. Dels edificis originals només queda en peu l’estació de Monistrol-Vila.
Actualment, el nou Cremallera de Montserrat torna a enfilar-se per la muntanya escrivint una nova pàgina en la història d’aquest enyorat tren.