L'Arxiu municipal és el principal servei responsable de preservar el patrimoni documental generat per l'Administració municipal i institucions locals de Monistrol de Montserrat, i també garantir la preservació de testimonis documentals que els ciutadans i les entitats hi vulguin dipositar mitjançant cessió o donació.
L'Arxiu també és una institució administrativa de gestió de les competències municipals que ofereix a la ciutadania, acadèmics i públic general recursos per a la recerca i difusió històrica o per exercir els seus drets en matèria de transparència.
L'Arxiu Municipal de Monistrol de Montserrat està gestionat per l'Oficina de Sistemes i Serveis d'Informació de l'Ajuntament de Monistrol de Montserrat.
La documentació propia del fons de l'ajuntament de Monistrol està classificada en les seccions següents:
Tota la documentació municipal emesa a partir de l'any 2017 forma part de l'Arxiu Electrònic Únic d'aquest ajuntament. Aquesta documentació està disponible a consulta en formats electrònics natius.
Part del fons de l'administració local de l'Ajuntament de Monistrol de Montserrat, relativa als segles XIV-XX, es troba temporalment ubicada a l'Arxiu Comarcal del Bages.
Actualment, s'està treballant cap a un retorn parcial o complet previst per al període 2025-2027.