10 consells per a una compra segura a Internet, amb motiu del 15 de març, Dia Mundial de les Persones Consumidores

Dijous, 11 de març de 2021 a les 07:00

La crisi generada a Espanya arran de la propagació de la Covid-19 ha provocat un abans i un després en les tendències de compra dels consumidors, tant a curt com a mitjà termini.

Durant aquest període, en alguns sectors com en el de l'alimentació, s'ha produït un augment en les compres a través del eCommerce.

I s'espera que aquesta tendència continuï incrementant-se una vegada acabi la crisi. 

Els 10 consells per evitar els fraus en les compres a internet:

  1. Procura que el teu equip o dispositiu estigui actualitzat i protegit.
  2. Utilitza una connexió segura, evita comprar connectat a xarxes públiques.
  3. Identifica amb claredat el portal on estàs comprant, verifica l’autenticitat dels enllaços en missatges o anuncis.
  4. Informa’t sobre el comerç on compres: qui són, on tenen la seu social i com posar-s’hi en contacte. Cerca comentaris a la xarxa.
  5. Compara preus i desconfia d’ofertes massa atractives.
  6. Valora comerços amb adhesió al sistema arbitral de consum o a segells de confiança.
  7. Revisa la política de privacitat, facilita només les dades personals imprescindibles.
  8. Utilitza exclusivament mitjans de pagament segurs: targetes amb límit de crèdit, virtuals o a través d’intermediaris com ara PayPal.
  9. No oblidis que si el comerç té seu a la UE, disposes d’un termini de 14 dies per retornar el producte i una garantia de dos anys; conserva els comprovants de compra.
  10. I sobretot: si tens dubtes sobre la fiabilitat d’una botiga en línia, és millor descartar la compra, sempre podràs trobar altres alternatives.

L’anàlisi de les dades de les reclamacions de consum corresponent a l’exercici 2020 tramitades pel servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, en aquells municipis que no disposen de serveis propis, deixen palès un increment significatiu dels litigis en el sector del comerç electrònic en el darrer any, probablement com a conseqüència d’aquest canvi d’hàbits en la població i a les restriccions al comerç tradicional i de proximitat obligades pel control de la pandèmia.

Aquest fet ens ha fet valorar la conveniència de reprendre la campanya interrompuda en el primer trimestre de l’any 2020, amb la finalitat de facilitar a la població eines pel coneixement dels drets que els hi atorga la normativa en vigor en l’àmbit del comerç electrònic i consells per evitar els perills de determinades conductes en les seves compres en línia.

Alhora, es proposa ampliar l‘abast del missatge fent referència a qualsevol modalitat de venda a distància, afegint a les botigues virtuals a internet, altres canals com ara  el correu postal, la telebotiga de la televisió, el telèfon, el correu electrònic o les xarxes socials.

Alguns actes commemoratius on line a la demarcació de Barcelona:

Darrera actualització: 23.03.2021 | 09:21