Sessió web "La persona consumidora i la pandèmia: mites, canvis i tendències de futur en l’àmbit del consum", activitat per commemorar avui 15 de març el Dia Mundial de les Persones Consumidores

Dilluns, 15 de març de 2021

Avui 15 de març, de 5 a 7 de la tarda, amb motiu del Dia Mundial de les Persones Consumidores, l’Agència Catalana del Consum organitza la sessió web "La persona consumidora i la pandèmia: mites, canvis i tendències de futur en l’àmbit del consum".

L’objectiu de l’acte, que es podrà seguir en directe des del canal de YouTube @consumcat o des del Zoom –en aquest cas caldrà indicar correu electrònic i la contrasenya rg2xDhdf–, és obrir un espai de reflexió sobre els canvis que s’han produït en els darrers anys, especialment amb la pandèmia de la COVID-19, i quines són les tendències de futur i, al mateix temps, trencar mites o falses creences al voltant del consum a partir de 4 blocs temàtics:

Consum post-pandèmia: present i futur

A càrrec del Dr. Albert Vinyals, doctor en psicologia del consumidor i docent de psicologia del consumidor i neuro-màrqueting a l’Escola Universitària de Comerç i Distribució (ESCODI) i a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Com és el nostre consum actual i com serà en el futur? Com afecten les tecnologies els nostres hàbits de consum? La pandèmia ens ha abocat a comprar molt més per internet o a distància, també hem detectat un major interès per un consum més responsable i de proximitat, però a la vegada la crisi econòmica fa que sovint es prioritzi el factor preu per sobre d’altres aspectes. Si el consum sempre ha estat un fenomen canviant, ara el ritme és vertiginós.

Consum pandèmial: com és el consum jove

A càrrec de la Sra. Gina Tost Faus, periodista especialitzada en tecnologia, professora a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i directora d'Operacions i Màrqueting per a Europa a IGG, empresa asiàtica de videojocs.

Els infants i els joves són les persones consumidores d’avui, però també del futur, per això esdevé clau conèixer de quina manera consumeixen: com i on compren? Quins mitjans de pagament usen? Quins aspectes valoren més dels productes o les marques que consumeixen? De quina manera influeixen la publicitat, les modes, la pressió de grup o les tecnologies en els seus hàbits de compra? Quin paper juga el binomi emoció-raó en les seves decisions de consum?

Alimentació: navegant entre etiquetes

A càrrec del Dr. José Miguel Mulet, catedràtic de biotecnologia a la Universitat Politècnica de València (UPV) i divulgador científic sobre temes relacionats amb l'alimentació.

L’alimentació és un dels àmbits en què els mites, les creences falses o les crisis al voltant de determinats aliments poden generar més alarma o provocar canvis més profunds en els hàbits de consum. Per tant, esdevé imprescindible que com a persones consumidores desenvolupem un esperit crític per destriar la informació veraç d’aquella que no ho és. Amb aquest objectiu, reflexionarem al voltant dels aliments ecològics, els transgènics, els productes light, els de comerç just, etc.

Consum amb perspectiva de gènere

A càrrec de la Sra. Maria Àngels Cabré, escriptora i directora de l'Observatori Cultural de Gènere.

Si parlem de consum responsable i conscient resulta imprescindible fer-ho també des d’una perspectiva de gènere. En aquest bloc mirarem de donar resposta a qüestions com ara: hi ha diferències de gènere en el consum? Per què sempre s’ha relacionat les dones amb l’estereotip de comprador compulsiu? Quin tractament dóna la publicitat a les dones, els homes i els infants? Quin paper juguen les desigualtats de gènere en el model de consum actual?
Perquè consumir amb responsabilitat també és lluitar contra les desigualtats de gènere.

Darrera actualització: 23.03.2021 | 09:20