Camí de les Canals i de l’Aigua (GR 5)

• 0’ Estació de ferrocarril de Monistrol de Montserrat (FGC), 150 m. Sortim de l’estació cap a la dreta (N) i aviat baixem pel carrer de la Pujada de l’Estació, fins a una cruïlla de carrers.
  • 2’ Cruïlla de carrers, 138 m. Deixem el carrer del Pla, a l’esquerra, i el de Santa Anna, a la dreta i continuem de front (WSW), cap al pont sobre el riu.
  • 3’ Pont sobre el Llobregat, 138 m. Travessem el pont i, a l’altra banda, travessem, per un pas subterrani, la carretera (C-55). Allí prenem a l’esqerra el carrer del Pont, fins a una placeta.
  • 5’ Plaça del Bo-bo. Sortim de la placeta, de front per sota les voltes, pel carrer de Sant Joan. Al final del carrer tombem a la dreta i, per unes escales o una rampa, arribem a un altre carrer immediat.
  • 7’ Carrer de Sant Pere. El seguim a l’esquerra (SW) i sortim a una plaça.
  • 8’ Plaça de la Font Gran. Travessem la plaça de biaix i pugem pel carrer de la Font fins a la carretera de Montserrat.
  • 10’ Carretera de Monistrol a Montserrat, 175 m. La travessem de biaix i prenem un camí ample, que puja a l’E. Indicador: GR 5/96, Monestir de Montserrat. Seguim les marques del GR 5. El camí puja entre marges de pedres grosses. Més endavant planeja i surt a una careneta. Resseguim una tanca de pedra i filat que tenim a la dreta. Deixem una casa a l’esquerra i pugem seguint el camí que s’enfila al SW en successius esglaons, fent llaçades, fins a arribar al peu d’un petit cingle que resseguim per la base fins que girem a l’esquerra per superar el cinglet, pujant per un curt tram en cornisa, fins a una pista.
  • 26’ Camí de les Canals, 260 m. Seguim la pista a l’esquerra (E), que puja molt suaument. Voregem la clotada del torrent de la Valentina i pugem una mica fins a una careneta.
  • 30’ Drecera dels Tres Quarts, 270 m. Indicador: Camí dels Tres Quarts, Monestir. Deixem aquesta drecera, que puja a la dreta i continuem per la pista al S, que envolta una nova clotada.
  • 34’ Torrent de la Font del Boix, 280 m. Travessem el torrent per una passera de ciment. La pista ens porta fins a una nova careneta planera.
  • 38’ Pla de Sant Bernat, 295 m. A l’esquerra de la pista, a l’extrem del pla de la carena, hi ha un petit oratori dedicat a sant Bernat de Menton. Continuem pista enllà cap al S.
  • 41’ Torrent del Soldat, 305 m. Travessem aquest nou torrent. Ara la pista puja per envoltar una nova careneta i arribar, en constant pujada, fins a un torrent.
  •  50’ Torrent de l’Erola, 365 m. El travessem i continuem pista enllà (E), que envolta una nova careneta. Un cop l’ha rodejada i abans que torni a girar a la dreta, se’ns uneix un corriol per l’esquerra.
  •  57’ Camí de l’Aigua, 385 m. Unió per l’esquerra del corriol, que puja dretament des de l’estació de l’aeri. Continuem per la pista que puja, travessa una línia elèctrica i, més enllà, gira a la dreta en un revolt tancat i acaba al davant d’una edificació.
  •  64’ Caseta de l’estació elevadora de les aigües de Montserrat, 425 m. Deixant la caseta a la dreta, prenem un corriol que puja sobtadament canal amunt (S). Seguim les marques del GR 5. El camí puja fort, fent llaçades, gairebé sempre per escales d’obra. Un cop acabades les escales, sota els cables elèctrics, fem un flanqueig a la dreta, passant un tros cimentat i després un curt relleix de roca gresosa rogenca (atenció! si està molla o glaçada). Continuem planejant pel caire del cingle.
  •  74’ Bifurcació de camins, 530 m. Deixem a la dreta la drecera dels Tres Quarts (GR 96) i continuem pel camí de l’esquerra, que puja al NW. El camí va seguint pel costat la conducció d’aigua potable de Montserrat. Uns metres més amunt, trobem una nova conducció de més diàmetre, la de les aigües residuals, paral·lela a l’altra i al camí. Aviat superem una nova canal pel camí, força pedregós, amb graons d’obra bastant malmesos, que fa unes llaçades. Un bon tros amunt, tornem a trobar la conducció d’aigües residuals, que seguim durant una estona. Arribem al cim de la canal i continuem planejant cap a l’W i, després, baixem fins a una pista que seguim, a l’esquerra, i aviat arribem al camí de la Santa Cova en un revolt tancat.
  •  90’ Camí de la Santa Cova, 630 m. Indicador: Monestir de Montserrat GR 5/96 (dreta, W), Santa Cova (esquerra, SW). Seguim el camí cimentat i amb graons molt amples, cap a la dreta, que puja fortament. Un tros amunt, passa paral·lel a la via del cremallera, que tenim a la dreta. Passem pel davant de l’estació superior de l’aeri, a l’esquerra, i per unes escales accedim a la plaça.
  •  98’ Santuari de Montserrat, 705 m. Punt d’entrada al recinte del santuari, amb l’oficina d’informació, l’estació del cremallera, botigues, cafeteria i autoservei. Continuem endavant i per unes escales a la dreta, arribem a les places de davant del santuari de la Mare de Déu de Montserrat.